torsdag, maj 01, 2008

På spaning efter den grusväg som flytt

Ibland, med facit i hand undrar hur man egentligen tänkte. Det finns många viktiga saker som behöver redas ut, men idag var den primära frågan: Varför satte jag på 26-622 däck på cykeln?*
Det går inte snabbare. Det är inte mer lättrampat. Dom hekto jag sparde i vikt hade varit väl använda när asfalten försvann. För det var ju även denna dag som det alltid är: Jag såg en avstickare, till exempel en lång allékantad grusväg och svängde naturligtvis av på den istället för att fortsätta på den landsvägsrunda som var syftet från början. Idag gav det rejält resultat. över en timmes grusvägstramp genom kulturlandskap, och hade jag inte haft wimpdäck hade jag kunnat ge mig in på ett flertal intressanta stigar (jo, jag körde så långt på stigarna jag kunde förstås..). Men däcken... Helt fel. Inte ett dugg bra.
Nä, nu får det vara nog. Ett par Schwalbe Marathon 30-622 är beställda. Ska man njuta av grusvägar ska det göras på rätt sätt. Finns inget värre än taskig utrustning, och smala däck är urkass. Borde förbjudas.

(ja jo, den som är inställd på en svettorunda på Södertörns landsvägar (helst då välsopade) har andra krav. Jag vet det, så det finns inget behov av att påpeka det. Men jag är fortfarande tveksam om det är smala däck som gör att man blir snabb)


* Hur jag tänkte när jag köpte däcken? Jo, det var ju någon konstig idé om att cykeln skulle bli lättrampad på asfalt.
Fan, jag hatar ju asfalt. Jag borde verkligen ha vetat bättre. Troligtvis var jag full.

9 kommentarer:

Tobbe Arnesson sa...

Du kan ju vinna lite på luftmoståndet men du cyklar nog inte tillräckligt fort för att tjäna på det... ;P

Markus F sa...

Jag cyklar aldrig snabbt.

Mickegillarcyklar sa...

Jag skriver det igen: jag tycker den bilden är helmullig!
Och det där med smala däck är väl bara om man har tokbråttom? Låter helrätt att offra lite bråttomfaktor för större mångsidighet.

Sånger från nedre botten sa...

Åsså slog stigadhd:n till igen...
..då behöver jag inte ringa å fråga om du ska med på en tur ner till v-haninge i morgon .

Malmögänget har slängt in en beställning från Prtlnd, jag misstänker att de kommer att bli den tjusigaste ck:n i Skåne; http://cykelklubbenrodamollan.blogspot.com/2008/04/snygg-snyggare-jersey.html

Markus F sa...

Micke, du är fin. Kram.

Picko: Jag var jävligt nära att köpa ett par fetare däck till din Surly igår när jag ändå höll på...
Jag tänker fan omvända dig.

Unknown sa...

Slowfood babylon rox. Du kan ha knappar gjorda av den istf plast ju, jag kan sponsra dig. (Jonas o jag vill dricka öl oxå.)
M.

Unknown sa...

Knappar gjorda av BEN (sherman), skulle d va. Flåt, M.

Unknown sa...

Ben Sherman annars dör man!

J.

Anonym sa...

Jag hittade en fin grusväg på jobbet i måndags. Du kan få den om Du vill?

http://www.jansson99.se/?p=239