tisdag, maj 27, 2008

Handskar


För några veckor sedan så skrev jag ju att jag behövde nya cykelhandskar. Efter bara några kilometers cykling fick jag problem med domnade nerver, något som jag inte upplevt på länge. Så vad gör man? Det första var ju att slänga handskarna i soporna, trots att stoppningen var OK så hade dom passerat sitt bästföre-datum på andra håll. Men det måste vara något annat som ställde till det, jag har under hösten och vintern cyklat betydligt längre med vanliga skinnhandskar utan att få domningar. Och det berodde inte på vädret, domningarna inträffade på en mycket varm vårdag. Jag hade samma sittposition som vanligt på cykeln, inget var ändrat där.
Det enda jag hade bytt var däcken...
Nu kommer det intressanta. Och kom ihåg, det är en teori. Jag har inga fakta att bygga det här på.
Förutsättningar: Van cyklist, med en cykel som är väl incyklad utan ändringar av kontaktpunkter( sadel, styre, pedaler). Har sällan upplevt domningar i händerna, men är familjär med fenomenet som stundtals har inträffat efter långa och många dar i sadeln.
Förändring: Däcksbyte.
Min tankegång blir då denna:
Vid färd på velociped uppstår vibrationer på grund av underlagets ojämnhet. Dessa vibrationer fortplantas genom däck och hjul till gaffel, ram, sadel och styre där dom tas upp av cyklistens kropp.
( inga konstigheter, eller hur?)
Men pedalerna vet vi ju är ganska neutrala när det gäller stötar. Och sadeln fördelar ju energin från baktriangeln på ett ganska stort område, så det är inget större problem. Vi brukar ju dessutom ha vett att lyfta på häcken när vi vet att det blir en smäll därbak, så det är lätt parerat (vi lossar också greppet på styret när det är buckligt framtill, men det går ju inte att släppa helt).
Så merparten av det jag för enkelheten kallar kollisionsenergi på en landvägscykel ska tas upp av handflatorna. Ta en titt på din hand och fundera på hur stor kontaktytan är.
Ganska mycket som ska in på ett litet område, eller hur? Och det stora problemet är ju som sagt inte potthål i asfalten, för dom ser vi ju och vet att hantera genom att hålla löst i styret och böja armarna.
Nej, det är alla ojämnheter som vi inte ens märker som ställer till det. En jävla massa många små smällar som kroppen ska parera under lång tid blir jättemycket när det adderas.
Alltså blir vi tvungna att ta till mekaniska lösningar. Det enklaste är ju att skaffa en dämpad framgaffel, som på MTB.
I skogen är det bra, för där överväger fördelarna med bra manövrerbarhet och mindre kroppslig uttröttning mot nackdelarna med effektförlust.
Men på landsväg är det inte ett dugg kul med dämpning. Därför går man en annan väg, med dubbla styrlindor, dämpkuddar under lindorna och vadderade handskar osv...
Ni vet. Ni har testat. Men det är fel.
Dämpningen ska inte vara på styret (eller i handskarna eller i dina armar).
Den dämpade massan ska vara så låg som möjligt. Det är mycket bättre att dämpningen sker innan vikten av hjul, framgaffel, gaffelrör och styre skickas uppåt till handflatorna. Alltså ska däcket vara det som dämpar. Det här är inget konstigt för den som har kört stelbent SS med feta däck. Där är det uppenbart, men samma regler gäller även för små frekventa stötar.
Dom är inte stora, men dom är många.

Och nu är vi tillbaka där vi började: Det är däcken som gör det. Vill du ha dämpning så är det inte gelkuddar som är lösningen. Du ska ha däck som kan absorbera energin istället för att skicka upp den i dina handflator och armar. Det betyder däck med större volym och ett mera följsamt material än vad som är vanligt förekommande på dom flesta landsvägscyklar.
Och du behöver inte oroa dig för att farten ska gå ner. Breda, lättpumpade däck har en bred kontaktyta mot vägen jämfört med smala, hårdpumpade däck som har en lång kontaktyta. Det blir samma vikt som ska fördelas på ett litet utrymme.
Och eftersom varje stöt eller vibration kräver kroppsenergi för att absorberas så innebär det att den som minskar den mekaniska påfrestningen på kroppen kommer att kunna cykla längre, snabbare och gladare.
Och därför tänker jag inte skaffa några vadderade handskar utan nöjer mig med fetare däck.

Det här är min teori. Jag tror den stämmer, men har inga tester som kan bevisa det.

För att utveckla det hela kunde man diskutera framgaffelkonstruktion också, men det är för knepigt. Och framförallt, varför har alla försök med upponervända dämpargafflar för MTB fallerat? Som jag ser det så är MTB-gafflar felvända.

12 kommentarer:

Tobbe Arnesson sa...

Vibrationsdämpere alá Ole Bramserud i Snowroller kanske?

En annan teori skulle kunna vara att dina stoppade handskar faktiskt klämde nerverna i handen, lite för stora handskar kan lätt göra det.

Upp-o-ned-vända framgafflar faller på två punkter:

1) Vridstyvhet. Du kan inte ha någon brygga mellan innerbenen som du har mellan ytterbenen på en normal gaffel. Alltså måste de två separata innerbenen stabiliseras bara genom navet. Det kan inte bli lika styvt. Maverick SC-gaffel har ju extratjock specialaxel genom ett specialnav och är mjukare än överkokt spaghetti (går att göra än tjockare axel men då måste man ha specialbromsar, också).

2) Bussningarna. All olja kommer ligga mot bussningarna, hela tiden. Lite läckage kommer rinna ned på bromsskivan. Alltså måste du göra extra täta bussningar, som går tyngre och därmed blir gaffeln mindre följsam.

Johan Mölleborn sa...

Med vettig styrlinda, bra framgaffel och bra styre så slipper man vibrationerna. Jag tror också att dina handskar har gjort sitt. Kan rekomendera Gore Retrotech. Tunn fin stoppning utan bjäfs och ovansida i snyggt vitt skinn. Eller om du säljer lite välhängt kött till mig så har du till slut råd med ett par Rapha grand tour.
Om farbror börjar bli känslig i kroppen kanske det är dags att titta på en Specialized Roubaix, eller en snygg titanhoj.
Smala däck är en rättighet. Ingen ska behöva kuska runt på breda gubbdäck. 25 mm är max vad man ska behöva släpa runt på. Och det rä bara i nödfall, tex Paris-Roubaix.
/J

Markus F sa...

Vibrationsdämpare alá Ole Bramserud var det första jag tänkte på när jag såg den där Specialized-modellen med gel instoppat lite här och var i ram och framgaffel...


Handskarna hade gjort sitt, visst. Men stoppningen var helt intakt och jag har aldrig haft något knas med dom tidigare.
Självklart blir jag mer sliten med åren, men jag tror ändå inte på Mölles lösning. Det är ju som att käka värktabletter. Värken försvinner, men inte anledningen till den. Jag blir inte snabbare av smala däck, tvärtom blir det obekvämare och jag slösar energi som kunde användas till att få cykeln att röra sig framåt.

För övrigt: Köpa kött? Nä, jag ska ge. Det gäller både mollo och tobbe. Inte fan tar jag betalt av er.

Tobbe Arnesson sa...

Wohoo! Jag har förresten en bunt mobiltelefoner att deponera igen vid tillfälle...

Markus F sa...

Nejjj! Inga fler telefoner. Anton fick en gammal grön mynttelefon från en telfonautomet i förra veckan...

jesperC sa...

"...gammal grön mynttelefon från en telfonautomet..."

Som mobiltelefon =)

Kör för övrigt med Schwalbes big apple på pendlaren. Riktigt fluffiga och goa men ändå lättrullade. För tunga för att ha på racern dock.

//j

Unknown sa...

Får be om ursäkt för min saktfärdighet men jag har äntligen lyckats lägga aprilnumret av bicycle quarterly på lådan (min bortförklaring är att jag disputerar i övermorgon och har varit lite uppstresad den senaste tiden). Hur som helst står det en hel del om vibrationer och annat där.

Markus F sa...

Tack Claes, du är en ängel. Hoppas jag inte ska behöva snylta på dig längre, har börjat prenna själv...

Nypan sa...

Upp till vissa hastigheter så är lite tjockare däck grymt bekväma, och rullar dessutom fint.
Mina favoritdäck till crossen, är 32 mm, Vittoria Cross XN Pro.
Visst går min räser med 22 mmm tubdäclk med 10 kilos tryck snabbare, det gör dom. Men där märker man mer att händerna domnar lite efter 8-10 mil. Även styrlindan kan göra viss killnad. Där är nog Salsas "gel"-linda det bästa jag testat.

/N

Daner sa...

Markus, du får låna min Soma Juice så snart jag får ordning på vevarna. Den har Schwalbes Biggest Apples för däck, Albatross styre och cork handtag. Den har också en Cane Creek Thudbuster med en av WTB's tjockaste sadlar. Cykelvärldens Cittra DS. Ingen problem med vibrationer.

Johan sa...

Det testades ju rullmotstånd i ett tidigare nummer av bicycle quarterly, där det visade sig att breda däck rullade lättare än smalare, antagligen just därför att de tog upp vibrationerna så mycket bättre.

Man luras att tro att det går snabbt av alla små högfrekventa vibrationer som fortplantar sig med hårdpumpade däck, men i verkligheten går det inget långsammare med breda måttligt pumpade kvalitetsdäck som "känns" som de rullar i lera eftersom de tar upp vibrationerna så mycket bättre.

Men det finns inte så många breda däck som är gjorda på samma vis som de bästa smala tyvärr. Jag hade gärna köpt 37 mm:s Michelin Pro 2 Race tex, men nej...

Markus F sa...

Nej, utbudet av 37-däck som inte är för tantcyklar är skralt...