söndag, april 20, 2008

En söndag i landet lagom


Första vårdagen... Eller rättare sagt: Andra vårdagen. I går hattade jag omkring som mullvaden i "Det susar i säven" och vårstädade, idag stod jag på gården i morgonsolen och bytte däck när Picko ringde och undrade om jag ville ut på en runda. Visst ville jag det. Den röda cykeln har fått på sig Soma 26-622 däck, vilket är det smalaste jag kan tänka mig att använda. Jag tänkte att det skulle bli en jätteskillnad mot Fast Fred 35-622 som har suttit på sen cykeln var ny, men jag märkte inte ett skit. Lite stötigare förstås. Jag har alltid hävdat att den detalj som gör störst skillnad på en cykels egenskaper är däcken... tji fick jag. Cykeln kändes precis som förut så länge det inte skulle hoppas. Eller så är det SOMA´s däck som är kanonbra för att vara så pass anorektiska, eller slitna Fast Fred som är jättesnabba.
Picko och jag gav oss ut mot Nacka i syfte att hitta "quiet country lanes"* men allt vi fick var posha hoods och villaelände. En kul förmiddagstur dock, och väl på Södermalm satte vi oss i solen på Hammarbykajen och vaccinerade oss mot ormbett med hjälp av en plunta Laphroaig. När vi kom hem till Årsta hade Anton med assistent bakat kanelbullar.

*(både Picko och jag hade ju dessutom gärna haft ett sällskap som var mer i likheten av personen till höger på illustrationen här ovan, men vad fan, man kan ju inte få allt.)

4 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Atle och jag tittade på Det susar i säven i morse. Började 06.30 på TV3. Festligt värre.
Själv blev det bara till att byta till sommardäcken på Paken idag då Mirja har 39 graders feber. Känns inte helt rätt att låta henne ta hand om yrvädret då. Däremot är Atle och jag ute och cyklar var och varannan kväll nu. Den bästa cyklingen som finns.
Oj vad mycket blaj det blev här.

Markus F sa...

Cykling med Atle låter helt underbart.

Tobbe Arnesson sa...

Däck är viktiga men ibland byter man till något som är likadant som det man redan hade.

Markus F sa...

Breda cx-däck mot smala lvg-däck?