onsdag, augusti 01, 2007

Trängselskatt


Så. Nu är den tillbaka. Trängselskatten i Stockholm. Och jag gillar ordet, trängselskatt säger precis vad det handlar om. Det är för trångt i Stockholm och det är dags att ta till ekonomiska incitament för att få folk att välja andra sätt att färdas. Och tvärtemot alla bil och -marknads fundamentalister som går i spinn så är det faktiskt bra att ta ut en avgift för privilegiet att nyttja Stockholms vägnät. För maxbeloppet per dag är endast 60:-, och det är jordnötter i sammanhanget. Näringslivet lär väl gråta några falska tårar av ren princip (fast inte lika många som när det var såssar och miljömuppar som hade bestämt skatten) men jag har svårt att tro att åkerier, budfirmor eller andra som av yrkesskäl färdas i innerstaden på dagtid har någonting emot att:
* Komma fram snabbare
* Lättare hitta parkeringsplatser
Alla som använder sin bil i jobbet vinner på den här avgiften. Visst, den går emot den där diffusa "frihetskänslan" som många associerar med bilåkande. Men det går över. 60:- om dagen är billigt för att slippa trafikeländet i city. Det är dessutom avdragsgillt för företag.
60:- för ökad produktivet är väldigt billigt. Det är en av dom bästa affärer Stockholms näringsliv har gjort någonsin.

Naturligtvis fanns det några snyftartiklar i pressen. Någon blomsterhandlare på Knivsöder beklagade sig över att det inte skulle komma kunder... Snälla florist, om jag bodde i Bromma eller Liljeholmen skulle jag ändå inte ta bilen till Hornstull för att köpa blommor. Däremot så ökar ju chanserna för att en person som redan befinner sig i innerstaden stannar till och köper en blomma på hemvägen eftersom det finns fler parkeringsplatser och köerna minskar så att det blir tid över till att stanna vid en butik...

Sen var det någon som skrev att barnfamiljerna som skjutsar ungar till judo, ridlektioner och balett över halva länet skulle få dyrtid. Ja, men dom resorna sker väl på kvällstid? Och om nu ungarna ska hålla på med såna aktiviteter så är dom väl tillräckligt stora för att ta tunnelbana och buss? Barn tar faktiskt ingen som helst skada av att ta ansvar för sina egna transporter.
En av anledningarna till att jag var bestämd med att bo i innerstaden när barnen var små var just att Calle skulle kunna ta sig på egen hand till vad det nu var som lockade, kompisar, handboll eller dykning. Nä, det var väl någon journalistsvin från Vasastaden som inte klarade av att se längre än sin egen giriga näsa.

Att färdas med bil är ingen rättighet, det är ett privilegium. Vi har inte mer plats. Den här staden är byggd på det smalaste stället i en skärgård, och det är inget vi kan ändra på. Stockholm ser ut så här.
Den som har svårt att vänja sig vid trängselskatten får det väldigt jobbigt om några år då soppan kostar det dubbla och mer.
Vakna upp och lukta på kaffet.

14 kommentarer:

Tobbe Arnesson sa...

Det enda jag ogillar med trängselskatten och andra ekonomiska inticament (som fartböter) är att de knappt är kännbara för höginkomsttagarna. Det är ensamstående morsan med sju ungar som drabbas hårdast, hon som mest behöver skicka ungarna på olika aktiviteter.

Det borde vara inkomstrelaterade inticament, antingen på senast taxerade inkomst eller på bilens värde. Det senare skulle fixa även nolltaxerarna men är klart mer luddigt.

Något du kan ta med dig när du blir diktator, något jag f.ö. ser fram emot.

Markus F sa...

Hmm. Den ensamstående morsan med sju ungar har nog inte råd eller tid att ha bil och svischa genom innerstan.. Eller att bo på en plats där kvadratmeterpriset är
35 000:- Jag har en känsla av att dom ungarna redan åker buss eller tunnelbana till sina aktiviteter. Hocky och golf lär dock inte komma på fråga. (Essingeleden är ju dessutom avgiftsfri)

Markus F sa...

Jo alltså: Jag funderar över det "skjutsandet". Jag är inte säker på att det egentligen är ett problem, men det är ju en diskussion som rör föräldrars förhållande till sina barn och stadsplanering i storstadens kransområden så jag tror inte vi egentligen ska gå in på det.

Johan Mölleborn sa...

Jag läste nånstans att det är helt gratis att cykla till jobbet. Det verkar ju helsmart ju. Gratis träning och gratis transport till jobbet. Det låter lite för bra.
/Big


Ps varför var mitt verifieringsord "apknull"?

Anonym sa...

Sch Johan, inte så högt. Tänk om det nu kommer en massa vingelkärringar på rostiga damcyklar?

Markus F sa...

Vingelkärringar på rostiga damcyklar är väl inte så hemskt..
Det blir klart värre om en massa medelålders snubbar ställer bilen och skaffar svettohojar och lycra och börjar räjspendla. Då blir det jobbigt på cykelbanorna..

Anonym sa...

Markus, menar du såna där gubbar runt 44 år? ;~)

Sånger från nedre botten sa...

Ooops, nu känner jag mig träffad. Jag har förvisso inte ställt nån bil nånstans nån gång, men resten stämde ju.

Off Topic: Visste du att The Clashs gamla roadmanager, Johnny Green, har skrivit en bok om TdF? Boken heter Push Yourself Just a Little Bit More: Backstage at the Tour De France.

Är den bara hälften så underhållande som hans bok om The Clash så är det läsvärt.

Anonym sa...

Väl rutet. Jag vet att vi debatterade detta någon gång innan "försöket" drog igång. Jag måste erkänna att jag hade fel och du hade rätt. Någon gång måste ju vara den första antar jag...;-)

Markus F sa...

Vad i ... Jag vill att juryn bortser från det sista uttalandet. Min antagonist skrev under tillfällig sinnesförvirring.

(om du vill kan jag radera)

Markus F sa...

Jo förresten du på nedre botten: Du har ju köpt en Surly som du tänker cykla på i jeans. Då har du ju automatisk immunitet.

Anonym sa...

Sinnesförvirring...kanske det kanske...jag är ju pappa-"ledig" vilket gärna genererar en viss sinnesslöhet (har jag märkt).

Det bästa i kråksången är att jag ganska nyligen blivit bilist igen. Jag håller dock fast vid min "nya" åsikt. Tämligen storartat av mig, om jag får säga det själv.

Alltid lika ödmjuk//
Erik

Sånger från nedre botten sa...

Ja ull tänker jag då inte sätta på mig i början av augusti, hur grönvit och fin jackan nu än är.

Markus F sa...

Det är bara vad du tror. Du är på väg ner i träsket du också.