fredag, augusti 31, 2007

Skovård

Det är något som är tvärfel med cykelskor. Jag kom på det idag när jag ägnade en halvtimme åt skovård (det är inte särskilt lång tid. Endast tre minuter per sko enligt bilden). Borsta rent, borsta upp mocka, lägga på skokräm, lägga på impregnering, borsta skoputs, vaxa, rugga upp mocka, kolla skosnören osv. Mysigt terapijobb med lukt av läder, skokräm och fett. och resultatet gör att man känner sig som en kung.
Men varför är det inte samma sak med mina cykelskor? I bästa fall stoppar jag i tidningspapper eller en påse silica för att få dom att torka ut, i sämsta fall åker dom i tvättmaskinen.. Men dom stinker apa likförbannat. Och det här är konstigt: Dom par av mina dojor som är i störst behov av omvårdnad får det inte!
Jag kom på svaret idag. Felet är ju att cykelskor inte görs i några vettiga material. Cykelskor görs ju i plast. Antingen är dom i nylon och konstläder med myggnät här och där för att vara lätta och välventilerade, eller så är dom i neopren och plastat konstläder för att vara varma och torra. Det är ju så tvärfel något kan bli. Det går ju inte att vårda ett par cykelskor. Det är råkorkat. Vanligt läder andas, går att fetta in mot väta och formar sig efter foten. Läder är svalt när det är varmt och värmer när det är kallt. Med ullsockor har man inga problem med fuktransport. Den briljanta idéen med skosnören gör också att man kan justera passformen på ett flertal punkter på ett enkelt sätt.

Så nu startar projekt cykeldojor i läder. Inget retrotjafs, utan det ska bli en sko med hård innersula, läderfoder, SPD-sula och skosnören istället för nån jävla Velcro. Inget löjligt myggnät som kompenserar för instängda fötter och ingen färgsättning som är hämtad från en surrealists mardröm. Svart, brunt, natur och oxblod är dom enda godkända färgerna. Och dom ska vara reparerbara hos vilken skomakare som helst som har en skosymaskin. Skor som går att putsa och vårda i 10 år, eller om det är vinterskor, går att fetta in till en vattentäthet som är snäppet under gummistövel.
Som en extra bonus slipper man dessutom tåbiran.

(ja, ulltröja, lädersadel och läderskor. Förnyelsebara naturmaterial)

20 kommentarer:

Anonym sa...

Gillar dina projekt! Men du har väl knappast sett en ko i Goretex? ;~)

Johan Andersson sa...

Gillar idén skarpt. Mina skor går tills dom inte går längre, då köper jag nya. Så får man göra med syntetgrejor.. Har förresten en Brooks Swift på G. Ska kolla på den på måndag och sen har jag förhoppningsvis läder under rumpan.

Markus F sa...

Nix. Inga kor i Gore-Tex. Kor behöver inte plast för att hålla värmen. Syntetmaterial är ett sidospår och kommer inte att existera om 10 år.
Lusekofte och Islandströja i otvättad ull is the way. Läder som är fettat med ister och bivax håller längre än vilka cykeldojor som helst.
Genom att försöka "bygga" ett par cykelskor efter dom förutsättningar jag satt upp avvisar jag en konsumtionsmentalitet där lösningen till allt är att köpa nya prylar.

Cykelskor luktar illa för att dom är gjorda av skit. Jag tänkte mig ett par cykelskor som var gjorda av bra material. Mina läderskor luktar inte skit trots att dom är urgamla.

Alltså borde mina cykelskor vara luktfria om dom var gjorda av rätt material och om jag vårdar dom på samma sätt som jag gör med mina övriga skor.

Anonym sa...

är dessa skor i närheten? http://www.sjscycles.co.uk/viewindex.asp?article_id=ExustarStelvioShoesReviewCTC

Sånger från nedre botten sa...

Personligen tycker jag att skon är ful som stryk, men den intresserade kan shopa loss här: http://www.ukbikestore.co.uk/acatalog/info%5fexustar%5fstelvio%2ehtml

Markus F sa...

Den där Exustardojan är ju nästan nästan..
Den har EVA-innersula, och jag är inte säker på innerfodret. Men det är ett steg i rätt riktning.
Sen så är ju designen lite gammal-Adidas, påminner om Superstar korsat med Stan Smith.

Markus F sa...

Nu har jag tänkt: Antingen köper jag ett par Exustar och ber en skomakare byta innerfodret och innersulan, eller så skaffar jag en SPD-innersula i carbon och moddar ett par skor som redan passar in på mina krav.

Anonym sa...

Hej!
Läste din kloka text och kom att tänka på Exustar Stelvio som jag är lite sugen på. Men det var visst andra som kom före och tipsade om dom.

48/16 Magnus

Rikard sa...

för fyra år sedan köpte jag shimanos billigaste cykelskor på rea. Det enda jag bytt på dem är innersulan. Det vore iofs lögn att säga att de är som nya men enda anledningen till att jag tittar efter nya skor är egentligen att jag vill ha styvare sula i skorna. Risken är väl bara att jag inte kommer kunna gå i dem lika bra som dehär.

Eftersom de har hållit bra utan vård så antar jag att det är fusk, men de ser verkligen ut att vara gjorda i någon form av skinn.

När de luktar så tvättar jag innersulan. Det gör susen.

Hector sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Hector sa...

http://archive.pixbox.se/arkivet/
synligt_20/11570000-11579999/
500x375w/11575495.jpg

Köpta på Veloform i Göteborg. Tidigt 60-tal för ett par hundralappar. Han har flera fortfarande i lager.

Markus F sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Nypan sa...

Men funkar läder och SPD? På Räcer körde jag en period med läderpjuck och LOOK pedaler, för 100 år sen ungefär. Jag inbillar mig att läder töjer sig mer när inga "clips" med remmar håller emot uppåt.

Markus F sa...

Man kan ju skaffa en hård sula så länge foder och innersula är i läder.

Daner sa...

Ask, and it will be given to you; seek, and you will find; knock, and it will be opened to you. For everyone who asks receives, and he who seeks finds, and to him who knocks, it will be opened.
- Luke 11:9-10

http://home.arcor.de/arne.beekmann/Marresi.htm

Daner sa...

Här har vi länken till fabrikens hemsida:
http://www.marresi.com/Ita/HOME.html

Markus F sa...

Underbart. Nu gäller det bara att hitta ett ställe att köpa skorna på. I värsta fall får jag väl köpa 20 par och sälja vidare. Varför har jag inte lärt mig tala italienska?

Anonym sa...

Var i Berlin i helgen och besökte ett antal av stadens bättre cykelställen. På Radkunst finns Marresi "Eroica" i flera modeller. slät sula, mtb/spd och Look. Fantastiskt välgjorda och det enda som hindrade mig från ett direktköp var att jag inte kunde bestämma mig för om ja vill ha en slät sula för retrohojen eller om man skall satsa på mtb/spd för ett större användningsområde. Butiksägaren gick omkring i sina "Eroica" med slät sula som "vardagssko", med besök hos skomakaren då och då för att lägga på nya slitskikt. Mtb/spd och Look-varianten hade snygga ventilationshål den andra var helt slät. Storleken är för min del (41) samma som på Specialized och en storlek mindre än Sidi. Dock smal i modellen så har man en bred fot bör man kanske prova innan köp.
/Niklas

Johan sa...

Oj, har Veloform haft inne sådana skor? (Hectors kommentar) Nu börjar jag nästan gråta. Men jag kan trösta mig med att intala mig att han ändå bara haft för små storlekar för att de skulle passat. Så är det ju faktiskt...

Men de där Marresi-modellerna ser ju riktigt fina ut - Eroica/M-700 och Storica. Men, jag skulle aldrig våga köpa skor på postorder.

Johan sa...

Vet inte om du fortfarande söker skor, men jag har förstått att du har god smak och måste bara tipsa om http://reynoldsshoes.co.uk/ . Oavsett faviconen de har kommer jag att köpa ett par sådana.

Bättre bild: http://pixfarm.net/upload/1/originals/6e/6e48591694c6cbd520e76025143f0988.html

De här finns också, kanske ännu finare faktiskt, men priset avskräcker. http://www.cycles-alex-singer.fr/index.php?id=258#c1340