fredag, augusti 10, 2007

Dark Hedis gör entré.

Min vän Dark Hedis har skrivit en hyllning till en cykelbutik i Ystad. Jag ville ha en elak och sarkastisk text, men Hedis var uppebarligen på gott humör. Man kan inte lita på en jävel..


Dark Hedis:
Den här artikeln skulle egentligen handla om freeroaders och Brooks-fetischister.
För vem orkar smeka in en ny sadel i piskat valflott och sen beskära den för att den ska passa den ömma singlespeedrumpan? Inte jag.
Jag har en ryggsäck full med sarkasmer om dessa nördar, men dom älskar cykel lika mycket som jag och dom bygger också drömhojen i tankarna innan dom somnar.
Så okej, jag kapitulerar, jag är väl helt enkelt avundsjuk och dessutom har de säkert fler cyklar än vad jag har
Så jag byter ämne, och istället för att håna Markus F (som jag i och för sig gärna gör) så ska jag istället berätta om min favoritbutik.
Hur många gånger har man inte stått i en cykelaffär och känt att man inte duger?
"Äh sorry vi har bara svindyra grejor från Italien och förresten är du inte från rätt
cykelklubb", eller "nej vi har bara carbon från Nasa och det har du inte råd med".
Visst jag är ett motionärspucko med stora drömmar som aldrig håller men vafan jag lägger ned smärre statsbudgetar på cykel. Visa respekt för fan!
Det är därför jag måste berätta om den ultimata cykelbutiken, Roslins i Ystad.
Att komma in den överfulla butiken är som att komma in i himlen.
Väggar, tak och golv dignar av olika cyklar.
Carbon hänger som druvor i en vinlund och lycra finns i överflöd.
Namn som Look, Avanti och Scott gör att man nästan börjar dregla och nya namn som Kellys gör också att habegäret väcks.
Men det bästa av allt är att de flesta cyklar och ramar är fjolårsmodeller med humana priser, och dessutom tar Roslins cyklar i inbyte om det är okej grejor.
För vad gör det om ramen /cykeln inte har rätt lack eller den senaste nanotekniken,
jag ska ju ändå bara runt en eller tre sjöar i Sverige.
Att som 105-propp med alustaket bara få vetskap om att carbon finns att få inom en rimlig femårsplan gör vilket medelålders lycrapucko som helst lycklig.
Okej min fru är chef och och GE-money bank lån är inte okej och jag vill inte skiljas men lite carbon måste jag få innan jag dör...

Så nu stod jag där i butiken i början på semestern med hela lönen i fickan.
Jag hade lite tur, för alla Look 385-ramar var redan tingade av andra cykelpundare.
Men något måste stilla mitt habegär och där fanns en Polar 725S som jag klämt på i Stockholm.
Så jag frågade snällt om priset och vips var det 300 kr billigare än i huvudstaden, och med lite prut lyckades jag få in kadensmätaren i priset, summa summarum 3000kr
Jag gick lycklig ur butiken och kände mig som om jag gjort ett kap.
Visst kanske jag kan hitta den på någon nätsajt någonstans men här kan jag känna och titta på prylarna, och framförallt få personlig service.

Så nästa gång jag ska köpa cykel så gör resan till Ystad ingenting för det är där grejorna finns till rätt priser
Inte på Kocksgatan eller mittemot Prisextra..

För övrigt rekommenderar Dark Hedis:
Steve Marriott-boxen som kom förra året,
Paul Weller-boxen från i våras ( för övrigt den enda stilikonen som poserat i cykelmundering),
dry rubs när man ska grilla samt en Gin & Tonic mot malaria, augustimyggor är farliga.

Ciao från Dark Hedis.

2 kommentarer:

Johan Mölleborn sa...

Favoritcykelbutiker är som vin. Om man nyttjar det för mycket så står man snart utblottad och singel.
I love it!!
/J

Markus F sa...

Som redaktör för den här bloggen skulle jag vilja tillägga att Dark Hedis skulle ha haft råd med massor av räsercarbon om han inte hade bränt tonvis med stålar på att få ihop sveriges dyraste singlespeed..