söndag, mars 04, 2007

Paid in full


Så där. Nya cykeln är nästan klar, och den är betald i förskott. Många lördagar har tillbringats i Östermalmshallen för att få ihop pengar till den här hojen, men det var det värt. Jag sliter hellre häcken av mig i förväg och dessutom är ekonomin totalsanerad nu. Jag är på plus, har en ny snugg cukel och kommer att ha råd med en trevlig semester i sommar. Dessutom så fick jag i torsdags besked om att min sex månaders projektanställning omvandlas till en tillsvidareanställning, så jag kan pusta ut angående jobb dom närmaste åren. Det var en väldig lättnad att få det beskedet, för trots att jag alltid har känt att jag kommer att kunna försörja mig på ett eller annat vis så är det stressande att inte vara säker på var, när och hur man ska jobba om ett halvår. Jag var tvungen att skynda mig ut till ett hörn långt bort i korridoren för att grina en skvätt efter att ha haft mitt utvärderingssamtal med chefen. Visst, jag är tuff och jag har min stolthet och hade dom inte velat ha mig kvar så hade jag hittat på något annat. Men det är förbannat jobbigt att vara en hård ronin i flera år. Att bita ihop, kämpa, bygga kontaktnät och att alltid tacka ja till jobb med nya arbetskamrater sliter känslomässigt. Så det var inte så mycket att jag var tacksam för att dom ville ha mig, det handlade mest om att jag hade nått mållinjen och vunnit.
(nej, jag vägrar gå på A-kassa. Jag har inget emot det principmässigt, jag har betalat till A-kassan i så många år så jag anser att det är mina pengar. Men jag tänker inte använda A-kassan förrän jag har tömt ut alla möjligheter att försörja mig. Det finns många andra som inte är starka på arbetsmarknaden som behöver dom pengarna)

Så där står jag nu. Ny hoj, fast jobb och med en sund ekonomi. En flicka som ler mot mig är allt som återstår. Det är synd att den här bloggen bara läses av killar.

(sund ekonomi förresten.. någon har handlat på SIBA med mitt kortnummer. 15 669:- var draget. SEB var väldigt tillmötesgående, det var dom som skrek till om att något var skumt. Undrar varför dom reagerade, men dom vägrar att tala om hur det gick till att dom fattade misstankar om transaktionen. Och jag funderar lite på SIBA, hur kommer det sig att dom har så urusel koll? Och när har någon skimmat mitt kort?)

10 kommentarer:

jns sa...

Grattis till jobbet!

Känns väl bra att någon tycker det är skumt att man handlat på Siba ;-)

Johan Andersson sa...

Supergrattis till jobbet!! Och till hojen! Ekerö till våren då? Brie och rödvin, varsin basker, randiga tröjor och en baguette...

Markus F sa...

Tack! Angående Ekerö så behöver man nog inte vänta tills i vår.. Den här hojen kräver inte fint väder för att funka. Men rödvin och baguette säger jag alltid ja till.

Anonym sa...

grattis till jobbet!

Anonym sa...

Jag sällar mig till grattiskören. Kul att Du får fortsätta på jobbet. Grattis!

Ring mig när Johan A och Du åker ut på Ekerö med matkorg. Jag ska också skaffa räser.

Anonym sa...

Bögmollo skrev...
Fan att jag skulle fylleköpa en dum retroräser..
Den där hade ju varit the shit att åka till puben på. Jag är smetavis på dig som har så nära till Hjälmaren.

Nypan sa...

Grattis till jobbet! Och du kan fira med Belpils den 15:e april :-O

Johan Andersson sa...

Schyssta bilder... Men en sak förstår jag inte. Var passar Kaffenbacken in? Är inte dom gjorda för ungefär samma ändamål?

Jörgen sa...

Grattis till jobbet! Vet precis hur det känns, det tog 14 år innan min arbetsgivare tyckte jag var förtjänt av en tillsvidareanställning...

Markus F sa...

Johan, Kaffenbacken är en mycket trevlig cykel, men den har några nackdelar. Först och främst så har den för lite utrymme för stora däck, och ska man ha stora däck och stänkskärmar blir det jättetrångt. Sen så har den toeoverlap mellan frahjul och pedal, och det är inte kul i tighta svängar. Jag vet att det finns dom som inte tycker det är ett problem, men jag gillar det inte. Toeoverlappet blir dessutom ännu värre med stänkor monterade.
Och sen har Kaffenbacken inga fästen för skivbromsar. Bortsett från det gillar jag cykeln skarpt, så jag behåller nog den. Med omönstrade däck blir den en trevlig Ekeröcykel.