söndag, mars 11, 2007

Jepp, det är kul

Svindersviks fåfänga av Carl Petter Hillerström 1784

Sådär. Nu sitter jag med ett 15 cm långt skrubbbsår på höger skenben, resultatet av att jag skulle testa nya cykeln på stigarna uppe vid Nackamasterna.. Jag insåg att det inte var en så lyckad idé att ta ut hojen på hällsurfning innan jag ens lärt mig hur den funkar, men det är min ekorrhjärna som slår till. Typ såhär: "Åh, här finns det nötter. Och där också. Undrar om det finns nötter där borta också? Det borde det finns, för en gång när jag var där fanns det en nöt där".

Men smärtan i benet gjorde att jag besinnade mig, och jag tog en Tour de Nacka på småvägar istället. En bra idé faktiskt, det finns många elaka uppförsbackar i Nacka. Kör man dom åt andra hållet går dom nerför, så jag fick testa hur bromsarna reagerar på rullgrus också. Idag var det inga problem, frambromsen går emot lite men det är en enorm skillnad efter gatumekandet igår. Bra skit, helt enkelt. Stoppkraft och modulering är helt i klass med hydraulbromsar.
Men jag ska väl inte säga för mycket ännu om dom här bromsarna, mycket återstår att upptäcka, och det är ju också av den anledningen som dom sitter på den här cykeln. Dom ska utvärderas, och en del av den utvärderingen är ju att lära sig hur dom inte ska vara inställda.
Vettiga skärmar måste skaffas. Är det någon som har erfarenhet av Planet Bike Speedeez som finns hos Cyclecomponents så säg till, det blir helt enkelt för bökigt att montera på standardskärmar på den här cykeln eftersom skivorna och bromsoken är i vägen för skärmstagen. Totalt verkar jag ha hittat rätt i produktspecen på den här hojen, och det är kul att se att det funkar i verkligheten efter att ha varit ett projekt sedan i december förra året.
Nu är det vår, vägarna är torra och jag hoppas grusvägarna torkar upp snart. Det lilla jag körde på grus idag var inte direkt njutbart. Men fostrande.

Jo en sak till: Jag får ibland frågor om jag kan lägga en länk till någon blogg, eftersom den personen länkar till min. Det gör jag, om jag gillar det som skrivs och framförallt så ska det ha skrivits flera inlägg än bara "Nu har jag startat blogg"
Någon annan än jag kan gärna få sätta upp den definitiva listan över svenska cykelbloggar.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fin hoj Du har där, din rackare! Jag trodde nästan att jag skulle få se dig på Happyriden i 08-land idag. Jag trampade 69 mulliga km på min låtsas-cross medan de andra lättviktsputtarna rullade mellan 9 och 11 mil.

Angående stänkskärmar så går det faktiskt bra att montera utan några större problem. Jag använde längre bultar med några extra muttrar som stopp inmot gaffeln och utåt för att fixera staget. Jag kan skicka en bild till dig.

Hälsningar Jocke

Markus F sa...

Jocke, din idé är skitbra.Enkel och billig. Men den är inte snygg, och eftersom jag fått så mycket stryk av stilpoliserna på Happy för mina pedaler vågar jag inte göra nåt sånt.

Det får bli någon racebladevariant så att svettona håller tyst.