onsdag, mars 14, 2007

Aluminium?


Några personer har uttryckt en viss förvåning över att min nya hoj är i aluminium, jag har tydligen gjort mig känd som en förespråkare för stålramar.. Och ja, det kan nog stämma. Stål är ett utmärkt rammaterial. Bättre än aluminium på många sätt. Fast det beror naturligtvis på vad man önskar få ut av sin cykel. I frågan om hur det känns att cykla så spelar det ingen som helst roll vad man väljer för material, jag har trivts utmärkt på flera aluminiumcyklar de senaste åren. Så när det gäller massproducerade standardhojar så regerar aluminium, eftersom det är billigare att tillverka lätta aluminiumramar än lätta stålramar.
Men om man vill bygga cyklar i små serier efter egen konstruktion, med speciella detaljer så blir det oftast stål. Så är det till exempel med min Surly LHT.
Men nu den senaste gången så blev det alltså en hoj i aluminium. Varför?
Naturligtvis för att den fanns tillgänglig. Den här ramen stämde (nästan) in på den specifikation jag hade ställt upp. Planet X hade (nästan) lyckats pricka in min kravlista. Den här cykeln är bra, och jag kommer att ha jättekul med den. Men den är egentligen bara en prototyp. Jag lär mig hela tiden, och snart kommer jag att ha tagit reda på tillräckligt om hur jag vill cykla för att kunna säga till en customtillverkare exakt hur jag vill ha det. Och då blir det stål, eftersom det är det material som går att manipulera bäst efter enskilda personers önskningar. Trek, Kona, Giant och Canyon gör utmärkta cyklar. Det gör jag med, bara jag plockar ihop rätt prylar.

1 kommentar:

Anonym sa...

Fan vilken skön inställning Markus!

Livin´the dream, liksom.