onsdag, november 01, 2006

Varför jag inte har en carbonräser



Alltså, jag vill verkligen cykla Ötztaler RadMarathon. Jag har inte riktigt klurat ut hur långt det är, men enligt mina beräkningar så är det 180km men jag har läst nånstans att det är 238 km.. Jag vill åka dit med en lätt och snabb carbonräser, ställa mig på startlinjen och bara hänga med i massan och få dricka vid kontrollerna, få cykeln lagad en proffsmekaniker om den krånglar och ha flaggvakter som visar mig vägen när vägmarkeringarna inte räcker till. Sen vill jag bli emottagen vid målet helt utpumpad och få en medalj om halsen.. Men det blir nog inte så. Troligtvis kommer jag inte att kunna passa in det här loppet i min kalender, utan jag får tackla den här sträckan på egen hand istället.

Och det är här den där carbonräsern faller bort.
Jag behöver nåt betydligt tåligare som kan misshandlas av flygplatslastare, hängas skavande mot andra cyklar på ett överfullt lokaltåg eller som kan blästras av sandblandat regnsstänk.
För att inte tala om hjul.. När jag behöver en ny eker i Innsbruck ska det inte vara en beställningsvara, och helst ska hjulen kunna rulla med minst en eker som saknas. Jag kommer att cykla uppför dom här backarna alldeles ensam med en liten väska på styret eller från sadelstolpen och med en något större väska på ryggen, och vätskekontrollerna blir väl SPAR och caféer istället. Och när jag kommer till toppen av Timmelsjoch så är jag övertygad om att det kommer att finnas en grusväg eller stig där som är väldigt lockande, så det är lika bra att däcken är lite större redan från början. Fälgarna måste också palla några smällar, jag tänker inte få min tripp förstörd av ett genomslag som ger en buckla.. Pedalerna ja. Det kan ju hända att den där grusvägen blev för brant så att jag måste leda cykeln, eller så lossnar klossen till pedalen. Då blir det MTB-skor som man kan gå i och eventuellt kombipedaler, så att det går att cykla i sandaler i värsta fall. Bromsarna måste palla en hagelskur och fungera lika bra nästa dag, så normala LVG-bromsar går bort.

Så där. Carbonräsern blev borttrollad på en gång. Det spelar ingen roll hur sugen jag är på en Canyon, den passar inte för mig. Jag får nöja mig med en begagnad Planet X i stål, men den är i stället nästan perfekt för ändamålet. Pengarna som blir över går in i semesterkassan.
Men nån gång ska jag stå på startlinjen i Sölden tillsammans med tusentals andra och vara med i Ötztaler Radmarathon på en blänkande svart räser som bara duger till en sak.. Need for speed!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du vet väl att Canyon F10 levereras i en rejäl transportlåda som tål flera flygturer utan att gå sönder? Ötztaler radmarathon låter skoj, hänger gärna med på det något år. Nästa sommar(-07) hoppas jag köra Maratona dles Dolomites, också det backigt och trevligt. :-)

/Leo

Markus F sa...

Ha! Du visste direkt vilken carbånräser jag tänkte på.. Ja, man skulle ju kunna lämna kartongen på flygplatsen (jag, Johan och Malin gjorde så förra sommaren när vi cyklade Innsbruck-Montan på MTB)
men cykeln ska ju ändå bånglas av och på tåg och den ska bli lerig och sliten..
Det svider inte lika mycket i själen när en billig stålram får en repa.
Skulle jag åka direkt till Sölden och bara ställa upp i loppet vore det en annan sak.

Maraton dles Dolomites är nog hur kul som helst, som du vet så åkte jag förbi när dom körde 2004. Folkfest var bara förnamnet. Det börjar i La Villa/Stern, eller hur? Uppför Passo Gardena från Corvara är det segt som fan, men sen planar det ut mot Passo Sella i en mil och sen blir det utför..

Anonym sa...

Om du/ni vill ha sällskap på eran Ötztalrunda får du gärna höra av dig. Jag ska köra både loppet (om jag lyckas få tag i en startplats) och en "egen" runda under sommaren. Iofs kommer jag nog köra att köra karbånräser...

/Lars (hittade din blogg på happy)

Markus F sa...

Lars, jag kör nog min egna sur-tripp den kommande sommaren.. Planerna är än så länge att cykla längs den gamla romarvägen från Augsburg till Italien över Reschenpass, Stelvio, Gavia osv till Schweiz och hamna i Genêve kring den 12 juli..
Men nästa år kanske.