tisdag, oktober 31, 2006

Ny snugg cykel..


Jag lånade min vän J. Larssons Planet X Kaffenback lite i slutet av sommaren och gillade den skarpt. Så när Jonas skulle frigöra lite kapital för att finansiera sin titandröm högg jag snabbt. Det är en jättekul cykel, även om den är långt från min idealhoj. Men den är bekväm, snabb och lätthanterlig och jag kunde inte motstå att ta ut den i Hellas trots att den egentligen inte alls är avsedd för att användas i skogen. Snarare är den väl att betrakta som en relaxräser, i varje fall om man ska gå på namnet(Café and back). Däcken som sitter på (Schwalbe CX Pro 32-622) har inte mycket utrymme, men det led jag inte av. Jag skulle dock inte rekommendera den här cykeln till någon som tänker bli seriöst lerig, för både bromsar och baktriangeln lär klägga igen ganska snabbt. Men en anledning till att den här hojen funkar så bra i skogen är nog att den är en utmärkt klättrare. Bakhjulet håller sig utan problem kvar i marken även i branta och grusiga uppförsbackar. Kompaktvevpartiet med 50/34 och en kassett med 12-25 gör ju också att jag tar mig fram överallt jag önskar. Kanske att den stora kakan bak kunde bytas mot en 27 för att tacka riktiga berg, jag får se.
Det är en bra cykel, men den är inte perfekt. Den stora skuggan som faller över hojen är att wiredragningen är seriöst fel. Växelwirearna fram går emot okwiren till cantibromsen, så när styret vrids extremmycket dras bromsen åt. Inte bra.. Jag kommer i nuläget på tre sätt att avhjälpa felet:
1. Man kan använda dom bromsar som Planet X tycker att man ska använda, d.v.s. Mini V.
Men det sitter Avid Shorty 4 på den här cykeln, och jag gillar dom och vill inte byta. Dessutom är V-bromsar fula. Men det blir billigt.
2. Man byter komponentgrupp till Campangnolo så får man annan wiredragning på växelwirearna. Dyyyrt... Och jag vill inte ha Campagnolo.
3. Nokontrixande. Ganska dyrt, men kan funka. Dessutom kan man då också göra något åt wiren till bakbromsen som nu har en väldigt knasig böj upp över toppröret till wirehängaren.
(åtminstone problemet med bakbromsen hade man sluppit om den här cykeln hade varit gjord för 559-hjul, då hade det funnits mer ram att fästa skrot i och monteringspunkten för bakbromsen hade kunnat vara någon centimeter lägre)
Å andra sidan är det väldigt sällan det är något problem, styret måste vridas 45° innan bromsen börjar nypa. Så använder man cykeln till det avsedda ändamålet skulle man förmodligen aldrig märka av det här..

Jag kommer att ha mycket kul med den här hojen, och den kommer utan problem att räcka till för några turer i Alperna till nästa sommar. Dessutom är det den sista upplagan av Kaffenback med tacky blå motivlack med en fånig kinesisk drake, fjärran från den sobra retrolooken som den här modellen har numera. Jonas har dessutom sett till att den fått några rispor så att jag slipper behandla den som om den var gjord av glas. Det är bra, cyklar ska inte vara för snygga.


Ja just det ja, lysena. Funkar utmärkt. Jag ser utmärkt på mörka stigar och dom svarta svarvade aluminiumrören matchar Thomsonstyrstammen på nya hojen. Endurolampan är lite bökig att snabbt ta bort från cykeln eftersom den sitter med en M4 insex, men den lampan är ändå ingen pendlarlampa, utan då har jag Joysticken med styrmontage som lossnar på en sekund och stoppas i fickan. Inga batterier eller kablar att lossa...

2 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Du sa det... Snugg cykel. Då har ju ju något som passar för allt. Behåller du din gröna Surly ändå eller hittar du andra användningsområden för den?

Markus F sa...

Gröna Surlyn slipper jag inte.. Även om jag har hittat en hel del på den som inte är optimalt så har den sina fördelar. Framförallt så har den 559-hjul, så mina Nokian 296or åker på någon av dom närmaste dagarna och då langar jag också dit breda vinterstänkor. Då blir det som att köra stridsvagn. Jag tror faktiskt inte att det skulle gå att klämma in några dubbade 622-däck i Kaffenbacken, i allafall inte om man vill ha stänkskärmar samtidigt.

Ingen cykel passar till allt, men det gäller att hitta cyklar som är bra på mycket.