måndag, september 04, 2006

Spinning och andra idiotiska saker

nu
En av dom mest korkade saker den västerländska medelklassen har hittat på måste väl ändå vara gymmet? Inte gymmet i sig som träninglokal, utan mer den enorma andefattigheten med att fysisk träning måste bedrivas under ordnade former, på schemalagd tid och helst under kompetent ledning av utbildade instruktörer. Jag pratar inte om idrottsträning eller sjukgymnastik, utan om gym som motionsform. Hur blev det så här? Hur kommer det sig att samma människor som verkar göra vad som helst för att slippa röra på sig med nöje betalar tusentals kronor per år bara dom får göra det inomhus två gånger per vecka med konstiga apparater eller i grupp? Människor som åker rulltrappa, hiss eller färdas med bil löjligt korta sträckor flockas till gymmen för att hålla sig i form. Personer som har ett fullspäckat schema markerar två kvällar per vecka för att gå på "gymmet".
Måste det vara så här? Jag tycker jag har rätt att uttala mig, för jag har också haft gymkort. Ganska många faktiskt, och det slutar bara med att jag tröttnar. Det mest utnyttjade gymkort jag haft var på ett ställe där gymmet fanns i en simhall. Så, jag simmade, och kunde konstatera att jag betalade ungefär 250:- per gång för att utnyttja en kommunal simhall med bastu och sitta på en träningscykel (ganska dyrt enligt min uppfattning, framförallt eftersom jag cyklade till simhallen).
Och det var faktiskt på ett gym jag fick arslet ur vagnen och började cykla igen.Det hände för 8-9 år sedan och jag var fet och ur form. Jag satt på en träningscykel och körde ett backprogram och hade ganska kul. Cykeln simulerade olika höga stigningar med hjälp av motståndet, men jag började faktiskt känna mig lurad. Jag satt i en källare i Stockholm och betalade dyra pengar för något jag kunde få gratis. Att röra sig är ett mänskligt behov, och jag bestämde mig för att att det skulle få ta plats i min vardag istället för att vara något som förvisades till ett visst antal träningspass per vecka. Jag tränar eller motionerar inte nu längre, däremot så rör jag på mig hela tiden. Jag går eller cyklar vart jag än ska, och har (numera) ett jobb där jag sällan står stilla mer än några minuter per arbetspass. Jag anser det vara mycket om jag har suttit 20 minuter under en arbetsdag, och jag mår toppen.
Visst, det gör ont röra på sig. Men det gör ännu mer ont att sitta still, för att inte tala om hur ont det gör om man hänvisar sin fysiska aktivitet till några futtiga timmar per vecka.
Jag råkar ut för en hel del tröttsamma kommentarer typ "har du cyklat hela vägen hit?" (18km) eller "gått från Gullmarsplan? Är du tokig" (4km), och jag har standardsvaret berett:
"Din farfar hade inte tyckt att det var något konstigt". För så är det, bara för två generationer sedan så var folk faktiskt beredda att anstränga sig och lyfta på häcken. Eller för den delen, att bära på saker.
Så nu vet ni. Den enda träning jag kommer att bedriva inomhus framöver är simning, och det kommer bara att vara av den anledningen att det är så jävla kul att simma och att det sällan är temperaturmässigt genomförbart att vistas i svenska vatten under så lång tid som det tar att simma tusen meter.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så underbart skönt att läsa! Tänk om fler kunde vakna upp ur sin stillasittande-inducerade slummer och börja använda kroppen. Vi skulle få välmående människor och bättre miljö. Vilken grej.

Anonym sa...

Ja Micke, det är många dumma förutfattade meningar som måste brytas.. Jag råkade bara för naågra dar sen utför att en mig närstående person föreslog att jag skulle strunta i att cykla och i stället ta tunnelbanan för att det skule "gå snabbare" att förflytta mig från plats A till punkt B. Jag påpekade att den absolut snabbaste transporttiden på samma sträcka med kommunala färdmedel var 21 minuter, men att det tillkom tid för att gå till och från tunnelbanestationen så mina 24 minuter på cykel gjorde inte resan längre, snarare tvärtom. På dom 24 minutrarna hann jag ju resa dörr till dörr..
Då kom argumentet med att " ja, men du får inte trötta ut dig". Alltså, det finns personer som (trots att jag finns i närheten och varje dag bevisar motsatsen) tror att:
- att man blir utmattad av att röra sig.
- det tar längre tid att förflytta sig på egen hand än att använda kollektivtrafiken i en storstad.
- -man mår sämre av att cykla 24 minuter än att sitta och läsa gratisstidningar på tunnelbanan.

Det är fruktansvärt sorgligt att vi verkar ha förvandlats till en nation av lättingar, att normen verkar vara hängmattan, soffan och bilen.
Jag kan förstå att femtiotalets arbetare såg fram emot den lättjefulla fritiden och de snabba* resorna till och från arbetet, men nu? Är det inte dags att kasta den tankegången på sophögen, för det går inte snabbare och vi mår inte bra..


* Snabba resor ja. Min morfars bror bodde i Hagalund, Solna i början på 1920-talet.Han gick varje morgon till Norr Mälarstrand och tog färjan över Riddarfjärden till jobbet på Södermalm.

Anonym sa...

wörd.

Anonym sa...

Akta så du armen går ur led när du dunkar dig själv i ryggen. Präktighet är inte särskilt klädsamt.

Schemalagd motion är bra. Då blir det av. Förresten är i princip all organiserad träning och motionsverksamhet schemalagd, tex gruppgymnastik, motionsim, stavgång, aerobics, mm. Skitsamma om det bedrivs i flashigt gym eller sliten gympasal. Huvudsaken är att man motionerar. Jag tycker gymet är en bra företeelse.

Men kul att höra att även du mår bättre när du får röra på dig. Se till och fortsätt med det.

/Jörgen


Även individuell idrott; cykel, simning, friidrott, orientering, brottning, etc, är så klart organiserad.

Anonym sa...

Nja, det blir nog svårt att dunka mig själv i ryggen, för jag har tennisarmbåge.. Så jag skulle behöva använda ett gym av rent sjukgymnastiska anledningar just nu. Gymmen är inte dumma, det är människors sätt att använda gym som stör mig mer.
Det är faktiskt väldigt korkat att friska människor cyklar inomhus.

Anonym sa...

Schemalagd motion och gym mm är säkert bra i den meningen att utövarna faktiskt rör på sig. En observation jag gjort är dock att en skrämmande stor andel av de som ska till denna motion tar bilen dit. Jodåsåatt, köra bil till motionsspåret... Nä, med självdriven transport så behövs inte motion, det är nåt man får på köpet.
Naturligtvis ska man inte driva det in aburdum, även jag använder bil då det krävs. Min poäng är väl att många behöver reflektera över när bil egentligen "krävs".