måndag, september 11, 2006

Cykeltjuven



Jag mötte en cykeltjuv häromdagen. En vän till mig fick en cykel stulen från loftgången utanför sin lägenhet för ett drygt två år sedan, och det gjorde mig ganska arg efterom det var jag som hade köpt den cykeln begagnad och fixat till den, bland annat bytt sadel, handtag, styrpluggar osv. Och i vintras såg jag samma cykel stå parkerad utanför ett köpcentrum i Stockholms södra delar, cirka 700 meter från platsen där den stals.
Jag tog genast och skrev ett meddelande till tjuven på sadeln (beige bred damsadel) om att jag var villig att betala hittelön för återlämnandet och skrev dit mitt telefonnummer. Naturligtvis hände ingenting. Nu i förra veckan såg jag cykeln igen i samma område, men sadeln var bytt och styret hade nya handtag. Jag lade en lapp på cykeln med texten " Jag håller koll på cykeltjuvar". Några dagar senare kommer jag gående en kväll och möter en kvinna på cykeln. Jag stannade framför henne så att jag blockerade vägen och hälsade. Jag frågade var hon fått tag på cykeln, och hon undrade fräsande varför jag ville veta det? "En bekant till mig blev av med en sån här cykel för ett tag sedan här i området , och jag tror att det är den här" Svaret blev inte alls ångerfyllt, utan kärringen cyklade iväg med ett sarkastiskt "Bingo för dig, apa!"
Jag fick inte tillbaka cykeln, men det hade jag inte väntat mig heller. Det hade ju varit lite väl mycket överkurs att börja brottas om en cykel som inte ens är värd självrisken på hemförsäkringen och som jag inte var ägare till vid stölden. Men jag gillar tanken på att en cykeltjuv blir konfronterad på öppen gata, för det ska inte vara enkelt att göra dumma saker. Dessutom har tjuven gjort ett övergrepp på min vän genom att stjäla, och den ilskan ska skickas tillbaka. Skit samma om den kvinnan som cyklade på hojen har stulit den själv eller fått den från en vän, den som använder tjuvgods ska skämmas och förhoppningsvis kasta skiten tillbaka på tjuven.

Hur kul är det att cykla om man riskerar att skällas för tjuv i sina hemkvarter?
Och om jag inte hade gått fram och konfronterat tjuven hade jag skämts väldigt mycket över mig själv. Jag nynnade för mig själv hela vägen hem.


(ja, jag är säker på att det är rätt cykel. Det är en mycket ovanlig Cruisermodell som jag aldrig har sett fler exemplar av, och alla som har fixat till en skrothoj vet hur man känner igen smådetaljer. Dessutom så var det som sagt i samma område.. Och för er hämndgiriga: Om jag möter subban när jag sitter på min cykel så blir det målspurtstackling ner i diket)

Och för övrigt, jag har själv provat på cykeltjuvens arbetsförhållanden idag. Mitt på Nybrogatan klockan 17:20 stod jag och bröt upp ett lås utan att någon brydde sig..

Inga kommentarer: