söndag, juli 09, 2006

Fåfängans straff.


Jag var ute och körde landsväg idag, och för en gångs skull bestämde jag mig för att inte släpa med mig så förbaskat mycket prylar.. Jag är annars känd för att alltid ha med mig en enorm ryggsäck med första hjälpen, verktyg, pump, vätskesystem, extrakläder (ett par torra strumpor är alltid bra att ha) godis, telefon, kamera osv. Men jag brukar få protester från mina lvg-kompisar när jag gör det, och det var ju faktiskt för en gångs skull varmt. Så jag tog bara med mig pump, extraslang, däckverktyg och pengar i ryggfickorna, pumpade upp däcken till 110 psi och kände mig som en riktig roadwarrior. Snygg var jag också eftersom tröjan har en speciell extra smal ficka i mittten för pumpen.

Jag hade tänkt mig en lite längre tur, men jag kände snabbt att mitt bakhjul sade bump-bump med jämna mellanrum. När jag stannade så upptäckte jag att bakdäcket var väldigt slitet och att det fanns en reva i gummit som jag misstänkte gjorde en bula. När jag hade släppt ut lite luft blev det bättre, men jag valde att korta ner min tur och köra i en halvcirkel för att ha närmare hem om det skulle knepa. Turen var toppen, det är inte ofta som motvind känns varm och skön och jag mådde fint. Men dunket från bakhjulet kom tillbaka och var snart på samma nivå som när jag startade. Jag stannade igen och inspekterade fälg och ekrar, och det var en buckla i fälgen och den eker som satt närmast var så lös att den nästan skramlade. Ekernyckeln och multiverktyget med nödekernyckeln var naturligtvis hemma med dom andra verktygen som brukar finnas i min ryggsäck..

Nä, det får bli sista gången jag cyklar utan att ta med verktyg. Dom 853 gram min verktygspåse väger är ingenting mot att behöva avbryta en rolig dag på cykeln i förtid. Det blir ryggsäck på i fortsättningen, om ingen Mavic-bil är beredd att följa med mig längs vägarna på Södertörn.

4 kommentarer:

Johan Andersson sa...

Jag lånar min brorsas ATV http://www.denadaoffroad.se/images/products/thumb_medium/dinli44_BNins_1145959630.jpg
nästa gång så kan du hojja utan en massa saker på ryggen.

Markus F sa...

Johan, du är en vänlig människa.

Anonym sa...

Det var någon som berättade för mig någongång att en sak som kallas underhåll kan vara bra. Sådantdär underhåll som man gör innan det behövs sådandär reparation.

Typ så.

/Mattias (som har en singlespeedracer för att han inte orkar meka, och som borde göra något åt lagren i bakhjulet men "inte haft tid")

Markus F sa...

Mattias, jag har kört på den cykeln sedan 1/4 i år. Enbart snälla korta pass i torrt väder.. Och du vet vem som har byggt hjulen. Jag har inte ens behövt ta bort defaultkläggan på kedjan.

Det borde inte förekomma några som helst skäl till underhåll på den cykeln annat än det som kan ske med en fuktad trasa för att torka bort damm.