fredag, april 07, 2006

Aftonbladet är ute och cyklar. Eller?


Aftonbladet fortsätter sin kvalitetsjournalistik. Bland artiklar om diverse popstjärnor och såpakändisar och om hur man bränner tusen kronor på krogen (behöver man verkligen en vägledning till det?) så har dom lyckats slänga in en text om hur man vårrustar cykeln.
OK, jag vet att den inte är avsedd för mig. Den är avsedd för någon som vanligtvis skiter i sin cykel, och jag har väl inget problem med att man talar om för folk hur dom sköter sina prylar. Nä, mitt problem är snarare kvalitén på texten. Så här skriver Miranda Sigander:
-Om däcken är lösa eller skeva och du saknar ekrar är det läge att byta däck.

Öhh.. Va? OK, jag kräver inte att en journalist ska vara expert. Snarare tvärtom. När man skriver så ska man kunna ta reda på fakta och förmedla dessa fakta. Och det bör väl finnas någon redaktör eller korrekturläsare tillgänglig innan man publicerar? Som konsumentupplysning är det värdelöst.

Och kan ingen tala om för journalister att det inte är ett accepterat sätt att försörja sig på att gå till en cykelaffär i en halvtimme och fråga korkade frågor, och sen redigera ihop svaren på ytterligare en halvtimme och ändå få faktafel.
Kanske inte. Jag har inte läst kvällstidningar på många år, och inte blir jag sugen heller efter att ha läst detta. Förmodligen blandar jag ihop detta med journalism.

Och egentligen handlar det ju om att jag är sne på att dessa clowner faktiskt får betalt för såna här låtsasjobb och att det finns dom som köper tidningar med ett sånt innehåll. Det du läser nu är gratis. Jag stannar dessutom i cykelaffären en hel eftermiddag, rotar runt i deras källare för att hitta bortglömda skatter och äter lunchen där..

(No innocent trees were sacrificed during the writing and distribution of this text)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Men om bara en bråkdel av de som läser artikel i Aftonbladet får för sig att se över sin cykel så är väl mycket vunnet? Annars så är "kvällspressen" pest.

Velonavia sa...

Var i kontakt med Aftonbladet/Sportbladet om deras täckning av cykelsporten i allmänhet och Paris-Roubaix i synnerhet fick jag svaret att de inte hade tid eller resurser att följa cykelsporten mer.

"Efter idogt tjatande så brukar vi iaf vara hyfsade på Touren. Men mkt cykel än så blir det sällan, tyvärr..."

Under 10 månader har de på websidan 40 cykelsportartiklar. Intressant är att det enbart är en i år, "cyklist nedslagen" och att hälften är av ren skvallertyp: "LAnce dopad!"