tisdag, mars 28, 2006

Spring is here and the time is right for fighting in the streets



Det regnade här i Årsta igår kväll. Jag gick ut på balkongen och lyssnade på ljudet, och upptäckte att jag hade saknat regn, och jag blev tvungen att fundera på när jag överhuvudtaget var med om att det regnade senast. Stockholm har varit snötäckt sedan i december och det är något jag inte har varit med om på många år. Visst har det det funnits vintrar som har varit kallare, och att det blir några snöoväder varje vinter är vi vana vid. Snön brukar komma och gå i den här staden, det börjar i november, smälter, kommer tillbaka kring lucia, smälter, snöchock och kyla vid nyår,smälter, kallt i februari osv. Kontinuerligt snötäcke i fyra månader har inte inträffat sedan jag var barn, om ens då. Så dubbdäcken har få slita i vinter. Och jag har uppskattat den här vintern, inte tal om något annat. Cykeln är för det första ren (nyfallen snö sliter inte alls på samma sätt som vägslask på drivpaketet), och för det andra har det varit ljust. All det vita har reflekterat ljuset på ett både trafiksäkert och humörhöjande sätt. Men tack, nu behöver jag inte mer vinter. Så fort jag går utomhus är det en ständigt sorl av vatten som droppar och rinner, och jag börjar känna mig som jag är i landet Narnia när Vita häxans släde kör fast i tövädret. Aslan är på väg. Nästa tisdag börjar bollen.

3 kommentarer:

Haningerox sa...

Jaq snart är det vår på riktigt.
Bajen - Helsingborgs Kommun AB

Rikard sa...

Det är nåt speciellt med att kunna cykla i shorts och sladda på rullgrusen. Vintern har varit god mot oss i år, men nu är det dax att börja använda storklingan.

Rikard sa...

Vi ropade he en vecka för tidigt. Det blev mellanklingan och regnstället hela vägen till jobbet idag.

Det är kul med vinter, men inte i april....