lördag, mars 11, 2006

Bra detaljer

Jag har alltid gillat detaljer. Små små saker som i slutändan gör mycket för helheten, och som gör hela cyklingen bättre. När det dessutom kombineras med klok företagsamhet blir det dessutom ännu bättre. Ta en titt på dagens bild, som härstammar från Velonews. Den föreställer ett nytt styrlager från FSA som visades på cykelbranschmässan i Taipei för några dagar sedan. Att FSA gör styrlager (och bra sådana) är ingen nyhet. Den stora skillnaden är väl att just på det här styrlagret har FSA integrerat ett wajerstopp med lagertoppen. Lite extra programmering på fräsmaskinen så är det avklarat. Och det mina vänner, det är riktigt riktigt bra. Alla som sprungit runt bland stadens cykelbutiker och letat i skrotlådorna eller köpt från Tyskland och fått en fraktkostnad som överstiger ordervärdet för att hitta en hållare för cantileverbromswajrar vet vad jag snackar om. Dessutom så slipper man att bygga nästan 2mm mer höjd på styrrörret, och det kommer att ge ett väldigt snyggt och rent intryck när styrlagret är monterat. Så ja, jag är spekulant.

Men jag betyder ju inte särskilt mycket för FSA´s försäljning. Den stora kioskvältaren är ju det här styrlagret som OEM-komponent. Cyklar med Cantileverbromsar är ett kraftigt växande segment av marknaden, vare sig dom är avsedda för CX, Touring eller allmän vägcykling. Framförallt är det en CX-boom i USA med racing på amatörnivå som slukar produkter. Det här styrlagret är perfekt för en Product Manager som ska speca säsongens cyklar. Alla cyklar behöver ett styrlager, men om det här monteras så slipper fabriken ett arbetsmoment och wajerhållaren blir en produkt som kan strykas från listan på saker som ska köpas. Sånt uppskattas när det gäller att komma så nära den magiska prisgränsen som möjligt, vare sig det handlar om 999 dollar eller euro.

Och även i den andra änden av skalan har den här produkten en stor potential. Rambyggare och cykelbutiker kan sätta ihop förslag till komponentgrupper och få en bättre totalrabatt ju mer prylar som det står FSA på när cykeln väl är komplett. Och när växlarna och bromsarna kommer blir det ännu större pott för FSA.

Aftermarketsales bör ju bli lysande. Styrlager till CX-cyklar får en hel del stryk, och varför inte köpa nästa med integrerad wajerhållare? Blingfaktorn är inte hög, men skrytfaktorn är desto bättre.

Och bara tanken på att slippa måla om en lilaanodiserad wajerhängare med svart spritpenna nästa gång det blir dags att bygga hoj gör att jag gärna skriver upp mig på väntelistan.

1 kommentar:

Johan Andersson sa...

Visst e det härligt med detaljer. Jag såg idag på min gamla miyata som är i nyskick att den har text ingraverat i styret, innanför lindan närmast stammen. Lite läckert enligt min mening.