onsdag, februari 22, 2006

100 Alpenpässe mit dem rennrad


Jag köpte en bok från amazon.de i förra veckan. 100 Alpenpässe mit dem Rennrad av Rudolf Geser ( ISBN 3-7654-4299-2), och det kan ju även jag som inte talar tyska förstå vad den handlar om. Det är alltså 100 stycken alppass med resebeskrivning, översiktskartor, höjdprofiler, högsta punkt, vägbeskrivning, sevärdheter, vägunderlag, stigning i procent, årstidsförslag, totala antalet höjdmeter, svårighetsgrad osv... (jag tror ni förstår). Grundligt presenterat alltså, och massor med bilder. Det finns till och med förslag på vilken utväxling man bör använda (om dom skriver att man bör ha 39/29 så är det brant uppför)

Jag är imponerad av såna här böcker. Min bokhylla börjar innehålla väldigt många cykelguider på tyska, och det är genomgående väldigt genomarbetat alltsammans. Och i ett vinterslaskigt Stockholm är den här typen av guideböcker precis rätt medicin. Just grundligheten och den knastertorra informationen sätter fart på fantasin. Beskedet att ett pass visserligen har 1km med 14% stigning, men att utväxlingsförslaget är 39/25 och att det finns ett värdshus på toppen och att man dessutom ser på höjdkurvan att den sista kilometern är relativt platt gör att man får en uppfattning av hur det kommer att kännas. Man förstår att det kommer att göra ont, men inte jätteont.

Och naturligtvis börjar huvudet surra med tankar på sommarens cykeläventyr (även om det just nu verkar som om jag inte skulle ha råd med något mer avancerat än kustvägen mellan Sorunda och Nynäshamn i sommar).

Det enklaste för mig skulle vara att åka till Innsbruck och cykla genom Ötztal och över Timmelsjoch ner till Italien, men jag har redan varit i närheten, jag kanske skulle behöva ytterligare en resa till Dolomiterna innan jag kan känna mig fullärd..

Och Schweiz lockar. Jag kunde ju cykla västerut över Stelvio. Eller så kunde man köra sju olika pass runt Andermatt på tre dagar. Och så finns det förstås vägen sydväst från Geneve, ner mot Frankrike och klassiska TdF-sträckor. Det finns en läsare av den här bloggen som läser från CERN, så du kanske ska göra dig beredd på att jag övernattar!

Om någon är mer intresserad av den här boken så finns den hos amazon.de

Ta även en titt på Francis och Sheilas Virtual Alps, med många fina foton. Det är där jag lånat bilden som visas högst upp på den här sidan. Om inte annat så kan bilderna inspirera den som ännu inte har gjort sin första tur i alperna.

Jo, en sak till: Den uppmärksamme lägger säkert märke till att det har tillkommit några annonser från Amazon.co.uk här på högra sidan. Jag fick idén när jag länkade till Amazon.de i den här texten. Det fanns ett tomt utrymme som inte användes, och jag vill ha reklam som är relevant för läsarna av den här sidan. Böckerna (och den underbara filmen!) här bredvid har jag valt själv, och det är antingen böcker jag har läst eller som jag är sugen på. Se dom här böckerna som en rekommendation från mig. När jag har lyckats traggla mig igenom tyska Amazon´s registrering blir det några bra saker därifrån, för ärligt talat så har tyskarna mer att erbjuda cyklister.
Läsa är nyttigt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

"Det finns en läsare av den här bloggen som läser från CERN..."

Oj då, hmmm. Den där kände jag mig rätt träffad av :) Du har (snart) PM på Happy...

Markus F sa...

Toppen Peter, jag förstod att det var du!
Du kan väl scouta stora St Bernhardpasset åt mig?
Kan ju inte vara mer än 10 mil från Genêve.