fredag, januari 06, 2006

Passo Gardena 23/7





















Jag fick nyhetsbrevet från turistbyrån i Val Gardena i fredags. Det är mest information om hur liftarna håller öppet, och när dom har snöskulpturfestival, om karnevalen innan fastan osv. Men ganska kul. Dessutom har dom redan börjat fundera över sommaren. Och dom kommer även i år att stänga Passo Gardena och Passo Sella för biltrafik en söndag i juli. För er som inte känner till området så kan jag meddela att det bara finns två vägar som är farbara med bil till Val Gardena, och den ena går över Passo Sella/Gardena. Dessutom påverkar det här framkomligheten till Val di Fassa och Val Badia också, det är inte direkt gott om lämpliga vägar. Så att dom väljer att tvinga alla bilar att köra en omväg på minst 80 kilometer mitt i turistsäsongen är ju lite underligt, då dom här passen dessutom är avstängda tidigare samma månad för Maratona dles Dolomites och Girot återkommer i närheten i maj med allt vad det innebär av trafikstörningar. Så vad är det som får myndigheterna att ta ett sånt här beslut?

Ja, det är i alla fall inte frågan om någon högljudd cyklistopinion som kräver bilfria vägar eller cykelklubbar som vill tävla. Nä, klubbarna har ju redan fått tillgång till dessa vägar vid sina arrangemang, nu är det ingen tävling som det gäller och dessa vägar är ju även en vanlig dag fulla med hundratals cyklister som vill kämpa sig upp.Det kommer inte att finnas några vägmarkeringar och flaggvakter. Istället har man lyssnat på det lokala närngslivets behov och tittat på vad man har för tillgångar för att dra turister. Och då blir det helt plötsligt värdefullt för den lokala ekonomin att stänga av vägarna. För det är mitt i högsäsongen, så vad man gör är att underlätta för sina kunder. Man stänger inte ute turister genom denna åtgärd, man anpassar sig efter vad turisterna behöver. Så många är det nämligen som vill göra detta. Alla cyklister som väljer att åka just den helgen kommer dessutom att skapa en helt informell cykelfestival i byarna, och att det sätts ut långbord längs storgatan och att vinbutikerna ställer en bardisk på trottoaren är bara ett ytterligare sätt att försörja sig.
Visst, det är en helt annan cykelkultur i Italien än vad vi är vana vid i Sverige, men majoriteten av besökarna kommer faktiskt från Tyskland eller Österrike. Och cykelkultur räcker inte som förklaring. Jag tror faktiskt mer krasst att det är den ekonomiska verkligheten som styr.
Man har bara satt sig ner och resonerat kring frågorna "hur tar vi bäst hand om våra kunder, får dom att spendera mer pengar och hur får vi dom att komma tillbaka nästa år?".
När kommer svenska turistbyråer, handelskammare och beslutsfattare att börja tänka i dom här banorna?

Inga kommentarer: