lördag, december 24, 2005

Wellens gör en Cantona


God jul på er, för helvete. Tack till alla som har följt med BBB från starten, över uppehållet och som hänger på nu när jag har fått det berömda arslet ur vagnen igen. Tack för att ni läser, och tack för snälla ord. Om ni har lust att klicka på Google-annonserna här ovanför blir jag ännu gladare. Undrar när dom ger vinst? 2012?
Nåja, det visar sig. Rätt som det är kommer jag att få ett mail om att jag har femtio dollar innestående om jag vill annonsera på Google, eller nåt.

Nej, över till dagens cykelnörderi: Vi ska snacka om Bart Wellens spark. För er som inte är insatta så är Bart Wellens världens bästa cyklocrosscyklist, och förra helgen fick han nog av en åskådare som trakasserade honom och sparkade rakt ut åt sidan mot den åskådaren. Först blev han diskad men genomförde ändå loppet och gick i mål på första plats, lämnade in en protest och blev sen tillerkänd segern. Efter några dagar meddelade UCI att segern inte godkändes, och Bart blev diskvalificerad en gång till. Dokusåpa, liksom.

Det är faktiskt inte ett dugg kul. Men det som är kul är den situation som Bart Wellens hamnade i: Här har vi alltså den högst klassificerade cyklisten i hela världen i sin disciplin, och han råkar ut för att det står tifosi vid sidan av banan som kastar lera, öl och glåpord efter honom. Vid varv fyra hade han fått nog och riktade en atletisk spark mot sin plågoande. Ingen kan anmärka på det, det är väldigt mänskligt att göra på det viset.
Det är däremot mer intressant att börja titta på den åskådare som genom sitt beteende fick den här cirkusen att starta. Det är uppenbarligen en person som hyser stark önskan om att Bart Wellens inte ska vinna. Och som dessutom har några flinande idiotkompisar bredvid sig, som skaffat sig ytterligare kurage med nåt jävla belgiskt körsbärsöl.
Nu börjar det nämligen bli spännande. Jag är inte dugg för cykelfans som beter sig illa mot tävlingsdeltagare, men slutsatserna för mig blir:
1. Cyklocross drar publik i Belgien,
2. Cyklocross drar inte bara till sig publik, utan fans, supporters, hooligans, tifosi, ultras osv..
Det är en sport som engagerar. Det är hästlängder från svenska trötta xc-tävlingar, när ingen kommer och tittar förutom pappa som ska köra xc-atleten hem så han inte blir kall eller morfar och mormor som vill se lillplutten vinna juniorklassen trots att det bara är tre tävlande.. Kanske att det hjälper att belgarna har lyckats köpa några öl också.

Jag känner mig tämligen säker på att alla svenska cyklister gladeligen skulle byta plats med Bart Wellens, eller någon annan i det loppet. För dom fans som stod där vid sidan av banan och uppförde sig illa gjorde det inte på grund av att dom hatar Wellens. Dom betedde sig så eftersom dom älskar någon annan cyklist. Dom är faktist riktiga fans.

Jag har svårt att tänka mig någon bättre publicitet för cykling än den här incidenten, framförallt eftersom Bart Wellens spark var så fantastiskt snygg. Bara rätt ut åt sidan, utan att tappa en millisekunds kontroll av cykeln. Enbart en av världens bästa cyklister kan göra på det viset.
Så jag säger ja tack. Tack till Bart Wellens för din välriktade spark, och tack till den okända cx-huliganen som utsattes för den. Det är på tok för lite läktarvåld inom cyklingen.
Cyekltävlingar är inga snälla saker. Ju fler som erkänner det desto bättre.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Markus du gör dom andra två visa männen överflödiga. God Jul!

Anonym sa...

Oi,
Dilettante snackar:
Jag spelar ju alldeles för mycket fotboll för att orka cykeltävla i dessa dagar, men man har ju lixom sökt länken du ger en nu -> Både fotboll och cykel är SPORT. Går man på sport och e aggro kan man få en spark i skrevet. Cantonas spark var iofs rätt dålig, särskilt med hans kampsportsbakgrund borde han fått till en bättre, men icke desto mindre. Skrik "eueuääääääääää" när Annika puttar och kolla om hon nitar dig. Närå, du blir nog varligt hyssjad åt och milt knuffad bakåt i åskådarleden bara. Det finns en länk till förstås -> ROCK: Som när Pete Townshend nästan dödar Abbie Hoffman under Woodstock för att han går fram till micken mitt i en låt. Ni vet vad jag snackar om. Jag kommer på nästa tävling! /M.

Anonym sa...

Du är så vis så jag bara går och inväntar den där dagen David pratar om; Du ska va president.

Ute i hooden sparkas det dock friskt från moppesadlarna i farten. Men det är ju moppe det.