fredag, december 09, 2005

För vem finns Rålambshovsparken?


Jag fick ett mail från en kompis. Från en av mina bästa vänner faktiskt, en person som är engagerad i tillgänglighetsfrågor för cykling och som gillar cykeltävlingar, och som dessutom inte är främmande för att ge sig ut i skogen med fullastad rygsäck en heldag. En riktigt äkta hederstryffel med andra ord. Men det som var annorlunda från XX´s vanliga mail var att han den här gången var ganska kritisk mot mitt agerande, och tyckte att jag hade klivit en stor bit över gränsen för vad som var acceptabelt , och exakt vad jag hade gjort fel var min vän redo att poängtera för mig.
(det är väl därför man har kompisar, eller? Jag har alltid uppskattat när nån talar om för mig att jag är en idiot på ett tidigt stadium, det är mycket bättre än att man själv kommer på det senare).

Så, OK, om en polare säger att jag uppför mig som ett arsle så lyssnar jag på polaren, och i 90% av fallen har dom rätt.
Sånt säger man inte till en kompis utan anledning, och mina vänner gnäller inte i första taget.

Men det som förvånade mig den här gången var min väns argument. Det visade sig att jag stod anklagad för att:
1) Ha anordnat en cykeltävling i en offentlig park utan tillstånd från Parkförvaltningen
2)Ha anordnat en cykeltävling utan tillstånd från Svenska Cykelförbundet

Jag var tvungen att erkänna mig skyldig till båda posterna. Faktum är att "Heroes of the Arena" gick av stapeln för mindre än 14 dagar sedan, och det arret passade precis in på min väns beskrivning av mitt brott. Jag kunde inte förneka min medverkan.

Ändå förstod jag inte riktigt vad det var frågan om, jag kunde inte riktigt begripa vad jag skulle be om tillstånd för?
Skulle jag behöva ett tillstånd för en vänskaplig cykeltävling på samma ställe som halva Stockholm samlas för att utöva Qui-Gong ,volleyboll,ha möhippa eller Friskis & Svettis på? Hela parken är avsedd för Stockholmarnas lek, vad var annorlunda med vårt arrangemang? Ber frisbeekastarna om tillstånd innan dom sätter igång?
Frågar Burston Marsteller om det går bra att ställa upp två campingbord med bag-in-box till firmans vårutflykt med brännbollsturnering?

Det är en park, som är till för medborgarnas rekreation. Dessutom, vid den tidpunkt som vi startade HoA så var det för utom några få die-hard hundägare som släpade ut jyckarna i snöslasket, tomt!

Men i allafall,kompisen tyckte att race som inte var godkända av myndigheterna kunde ge cyklister dåligt rykte som personer som inte respekterade lagar och regler.

Jag å min sida hävdade att HoA inte på något vis hade uppfört sig annorlunda än någon annan användare av Rålambshovsparken, och skulle vi behöva ansöka om tillstånd så skulle alla som spelar frisbee vara lika tvungna att begära tillstånd.

Det blev, som ni säkert redan har förstått, en stand off.
Min vän argumenterade med att "du har rätt, men du måste förstå att när det gäller cykling är det annorlunda" varpå jag replikerade med " ja just därför gör jag jämförelsen". Det blev löjligt. Jag tyckte att cyklister hade en självklar rätt at använvända en kommunal park på samma vis som andra användare, min vän tyckte också det men ansåg att vi borde få godkännande innan vi utnyttjade vår rätt.

Vi bytte ämne.
Vi gick i stället in på Svenska Cykelförbundet.
Enligt min vän skulle tävlingar vara godkända av SCF för att rätt sorts deltagare skulle komma, och den tävling jag hade arrangerat var inte godkänd av SCF.
Min vän undrade om jag medvetet ville stoppa duktiga svenska atleter genom att locka dom till ocertifierade lopp, men då tände jag till:
För det är inte SCF´s uppgift att lägga hinder i vägen för idrottsmännen/kvinnorna, det är SCF´s förbannade jobb att dessa personer utvecklas maximalt. Och då måste SCF vara flexibla, och se till vad som presteras, inte vad som godkänns. För övrigt, jag tror inte att Cykelförbundet bryr sig heller, dom struntar nog fullständigt i vad som tilldrar sig i en park på Kungsholmen en snöblandad lördagsförmiddag.
Frågan är, är det cyklisterna som behöver SCF eller SCF som behöver cyklisterna? För min del är svaret givet. Och det är fullständigt onödigt att oroa sig i förväg för att någon ska ha invändningar.

2 kommentarer:

Rikard sa...

Kruxet är väl att om man har licens så tad scf ut en avgift på 5000 om man ställer upp i en icke-sanktionerad tävling.

Scf har offentliggjort sina regionalpoliutiska åsikter i texten på cykelkartan över järvafältet. Efter att ha läst den så har jag insett att den egentliga akronymen är NSCF och jag apploderar alla arrangemang som inte söker deras upp(be)skattning.

Ang tillståndet så kanman ju enkelt klla om det finns ett vedertaget tillståndsansökningsförfarande hos komunen. Gör det inte det så finns det ingen anledning att ens försöka söka. (min åsikt).

Hälsa M.

Anonym sa...

Right on! Markus... :Db (fast hur gör man en knuten näve istället för en tumme upp???)