måndag, november 14, 2005

Omstart


Så. Jag börjar om igen. Det senaste halvåret har varit ganska tufft, först blev min yngste son allvarligt sjuk och sen fick jag sparken från jobbet. Men jag kan inte hålla tyst, det finns för mycket saker jag har åsikter om så det är väl bara att skriva på.
Jag har dock inte varit helt sysslolös, jag har lagt upp en ganska tafflig hemsida med många bilder på mac.com där det går att se vad jag hållit på med.

Men låt os börja med idag. Jag vaknade ganska sent, så jag kände att det inte var läge för MTB utan bestämde mig för att ta en tur på grusvägar till Erstavik på Surlyn. Men jag hann inte mer än 200 meter in på grusvägen innan jag råkade befinna mig på en stig samtidigt som det började skymma. Att jag inte hade någon framdämpning och att jag bara hade 1´ slicks var inget som jag brydde mig om. Och Surlyn funkade jättebra, det apkul på stigarna. Min belysning var däremot ganska usel, Sigma Mirage EVO X är bra men taffligt tillverkad. Efter någon timme ramlade strömbrytaren bort från den ena strålkastaren och i den andra var det glapp (jag har märkt glappet tidigare, men inte brytt mig så mycket efterom jag inte cyklat stig på länge). Men det är annorlunda när man plötsligt måste köra "Jedi" på smala skogsstigar jämfört med parkvägar och stadsgator.. Jag får skicka hela kittet på reklamation i morgon. Men det jävliga är att jag inte har råd att skaffa något annat för tillfället, och jag kan egentligen inte vänta på att få prylarna tillbaka. Nåja, får se vad Cyclecomponents säger.

På vägen ut till skogen kunde jag se att bävrarna i Sicklasjön hade varit flitiga, dom hade fällt ett träd över vägen och sågspånet var alldeles färskt. Jag blir alltid glad att se bäverspår, det får mig att tänka på Kalle Anka.

Hellasskogarna var mäktiga i mörkret, och jag höll mig till dom lätta stigarna kring Älta Mosse och milspåret. Ja, milspåret. Jag vet att det inte anses korrekt att cykla där men det skiter jag i. Ibland vill man ha lättare stigar, och jag kan inte förstå varför det ska vara tillåtet att springa snabbt i en skog men inte att cykla där. Dessutom mötte jag knappt några människor alls. Nån smart person kan gärna få förklara för mig varför det är olämpligt av mig att cykla på ett ställe där jag är fullständigt ensam.

I allafall är jag supernöjd med Surlyn. Det verkar som om jag har lyckats bygga en riktig allrounder.

2 kommentarer:

Boe sa...

You're back!

Mörkercykling är verkligen mys.

Markus F sa...

Ja, men man ska inte ha för mycket lyse bara. Taskig belysning gör att man får skärpa sig mer.