måndag, oktober 11, 2004

Bob Roll


"Mountain biking should be a Buddhist relationship between you and the
environment you're in, where you're the environment and the environment
is you and, free from conflict, riding becomes a means for personal
expression. -- Bob Roll

Så rätt. Jag gillar Bob Roll, den här bilden från Paris-Roubaix där han dundrar förbi i leran är fantastisk. P-R är av många ansett som det hårdaste loppet bland vårklassikerna, och många cyklister är rädda eftersom vägbeläggningen och väderförhållandena tillsammans brukar garantera många och besvärliga vurpor.
Alla som deltar vet att dom riskerar att spoliera hela försäsongsträningen på på den blöta gatstenen, och om man klarar sig från att falla så är det ändå stor risk att bli sjuk av vädret.

Så vad gör Bob Roll? Jo, när alla andra anstränger sig för att hålla en bra plats mitt på vägen, då kör han vid sidan av. Han vet att det inte är någt problem att cykla genom lera så länge man håller hög fart och inte svänger. Skulle ha dock råka ramla så är han ensam och kan komma upp på cykeln tio gånger snabbare än om han skulle falla inne i klungan.
Alla dom andra cyklisterna kunde ha gjort samma sak, men det var Bob Roll som körde om genom att tänka annorlunda.
Alla intervjuer jag läst och hans referat för TdF är kul. Killen har själ.
Han var dessutom träningspartner inför Lance Armstrongs comeback, när alla hade gett upp om att Lance nånsin skulle kunna tävla igen.
Jag ska googla lite och kolla på Amazon.
Senare: Så, nu har jag kollat. Det finns några böcker tillgängliga, den mest intressanta verkar vara
"Bobke II". Jag återkommer med recension.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Schysst kille. Tyvärr har han kört för länge i solsken med kortärmat utan solkräm, så hans hud på armarna tål inte så mkt sol. Måste alltid använda långärmat numera.

Markus F sa...

Troligtgvis var inte insikten om solskyddsfaktor 30 nödvändighet särskilt utbredd på 80-talet. Men frågan är om det finns något solskyddsmedel som sitter kvar under ett helt landsvägslopp? Det blir ju knappast frågan om att stanna och smörja in sig en gång till.. Förresten, är det normalt att ha solbrännan kvar på armarna i mitten av november? Jag tog en titt, och det är en klart markerad gräns mitt på överarmen. För att inte tala om det vita bandet vid handleden där klockan sitter.