tisdag, september 21, 2004

En jävla växel....

Jag trodde inte att jag skulle hamna i den här sitsen. Jag har cyklat MTB sedan -98, och cyklarna har stadigt blivit dyrare och bättre utrustade hela tiden.Så det logiska hade ju varit att jag hade skaffat fulldämpning med rejäl slaglängd, eller en superlätt XC-hoj med XTRprylar. Men det gick åt andra hållet. Min bakväxel gav upp i somras (den hade ju gjort sina tre år, och fått några smällar) och cykelaffären fick inte in nån ny samtidigt som det börjades tissla och tassla om SSSM (Svenska singlespeedmästerskapet) på Happy . Jag tog det som ett tecken från makterna. Så en tusenlapp fattigare kunde jag rulla ut från min LBS med ett Da Bomb singlespeed-kit där min kassett och bakväxel hade suttit förut. Cykeln såg väldigt stilren ut, styret var bara ett snyggt böjt svart rör med bromshandtag, framklingorna var ersatta med en ensam 32-tänders, sadelröret var befriat från framväxeln, inga wirear som störde. Hur snyggt som helst.
Bortsett från det rent estetiska, så var det ganska befriande att inte ha några växlar att fippla med, i allafall sedan jag hade fått bort panikkänslan att bromsarna också var borta. Det har blivit en självklarhet för mig att växla ner varenda gång jag bromsar, så när jag var ute i trafiken och inte hittade växelreglagen när jag behövde sakta ner fick jag för mig att jag inte hade några bromsar. Men det hade jag ju, och dom var äntligen inkörda. Magura Julie.Helt klart det bästa jag upplevt i bromsväg. För det är inte så att jag är nån teknikföraktande typ bara för att jag provar SS, framgaffeln är en sprillans Marzocchi MX Comp ETA på 105mm. Efter några provturer förstod jag att det var väldigt fostrande att köra SS, vi vissa tillfällen gick det helt enkelt inte att cykla snabbare, och vid andra tillfällen var det bara att resa sig upp ur sadeln och jobba hårt som gällde. Men hela tiden var det en frihetskänsla att inte behöva växla, och det var mycket tystare från drivpaketet. Men jag förstod att det stora testet skulle inträffa i skogen. Själva SSSM2004 var om en vecka, så jag räknade med att hinna cykla in mig på hojen innan dess.

Inga kommentarer: